Virheitä palveluverkkoselvityksessä

Kaupunki on käyttänyt paljon aikaa kumotakseen raadin tekemien laskelmien johtopäätöksiä. Ikävällä tavalla keskitytään ainoastaan tähän ruotimiseen sen sijaan, että olisi jatkettu rakentavaa yhteistyötä tai korjattu omia kaupungin laskemia, ainakaan oikein.

Tämän tulemme julkaisemaan valtuustojäsenille pian:

Tarkastuksen alla on ollut Lohjan kaupungin sivistystoimen julkaiseman kouluverkkoselvityksen viimeisin versio (01.09.2015).

Koulutusinvestoinnit kiistatta lisäävät yksilöiden ja yritysten tuottavuutta. Myös Suomea koskevat empiiriset tulokset vahvistavat tätä näkemystä (Hyytinen, A. & Rouvinen, P. 2005). Siten koulutusta koskevien päätösten tekemisessä pitää olla varma haluttavista tuloksista ja esitetystä lopputuloksesta: onko se fakta vai arvio.  Pelkän arvion pohjalta päätösten tekeminen on kansantalouden osalta iso riski.

Kouluverkkoselvityksessä oli 29.4 asti arvioitu vuoden 2021 oppilasmääräksi 5906 oppilasta ja kapasiteettia arvioitiin olevan OKM suositusten mukaan 7843 oppilaalle. Selvityksen viimeisimmässä versiossa on korjattu mm. OKM suositusten mukainen kapasiteetti 7796 oppilaalle, mutta vastaavasti on vähennetty oppilassuunniteiden mukaista oppilasmäärää siten, että kapasiteetin ylijäämä pysyy melkein samana. Kumpi on oikea versio? Pelkän taulukon pohjalta ei ole mahdollista todentaa lukujen oikeellisuutta. Onko mahdollista, että vuoden 2013 ja 2014 oppilasmäärät voivat enää tässä vaiheessa muuttua? Näin on kuitenkin käynyt ja viimeisimmän version mukaan oli esim. Källhagenin koulussa vuonna 2013 336 oppilaan sijaan vain 237 oppilasta. Nummi-Pusulassa taas, oli vuonna 2013 214 oppilasta eikä 274 kuten aikaisemmin merkattu. Koulujen kapasiteetit ovat kuitenkin pysyneet muuttumattomina (Taulukko 10, sivu 23).

Nykyisessä taulukossa verrattuna vuoden 2010 kapasiteettitaulukkoon on kapasiteettia OT- tiloissa 1 271 verran enemmän ja kaikissa tiloissa peräti 2008 verran enemmän (vertailtu vain molemmissa taulukoissa listattuja kouluja). Molemmissa tapauksissa on kuitenkin käytetty samoja tilakortteja eikä eroja löydy pelkästään opetustiloissa. Mistä johtuvat näin suuret erot  selvitysten välissä?

Taulukossa 3, sivulla 14, on oppilaskohtaiseen kustannustaulukkoon tullut virheitä, jotka vaikuttavat kustannusten keskiarvoon. Peruskoulujen kustannusten keskiarvo ilman toimitila- ja kuljetuskustannuksia on oikein laskettuna 4 351,13 euroa per oppilas (ero 479,21 euroa/oppilas) ja yläkoulujen keskiarvo oikeinlaskettuna 6 457,85 euroa oppilasta kohti (ero 610,69 euroa/oppilas). Peruskoulujen kustannusten keskiarvo muuttuu entisestään, mikäli Hiiden koulu poistetaan listalta. Nämä ovat merkittäviä virheitä sillä näiden pohjalta tehdään päätöksiä siitä kuuluuko koulu kustannusten puolesta keskiarvoon vai sen ala- tai yläpuolelle.

Huomattavia ristiriitoja ja epäselvyyksiä esiintyy myös Harjun yläkoulualueen ja Mäntynummen alueen taulukoiden välillä sivuilla 31-33:

Tämän taulukon mukaan Ojamon+Neitsytlinnan koulun tilaelementtien määrä pienene vuonna 2016. Ojamon koululle siirrettiin uusia tilaelementtejä vuonna 2015, mutta näitä ei ole lisätty tähän taulukkoon. Sivistystoimen mukaan nämä tilaelementit tulevat olemaan Ojamon koulun pihalla useita vuosia kun tilaelementtien jatkuva siirtäminen ei ole järkevä. Tätä ei ole kuitenkaan otettu huomioon kouluverkkoselvityksessä. Tilaelementeistä maksetaan vuosittain leasing-vuokraa, mutta näitä kuluja ei ole merkattu, kuten ei myöskään lisääntyneitä siivouskustannuksia.