Uusi lautakunta

Uusa valtuustokausi on alkanut ja uusi organisaatio aloitellut vuoden vaihteen jälkeen. Organisaatiomuutoksen myötä kasvatus- ja opetuslautakunta on muuttunut lasten, nuorten ja perheiden lautakunnaksi. Toimintakausi on valtuustokausi, eli 2017-2021.

 

Uudet jäsenet ja heidän varajäsenensä alla listattuna:

Jäsen                                                           Henkilökohtainen varajäsen

Jani Méling (pj)                                                       Tero Ratilainen

Tiina Liimatainen                                                  Niko Mikkonen

Lotta Paakkunainen                                              Tarja Ojanen

Matti Junnila                                                           Lassi Hyttinen

Anne-Mari Vainio                                                   Heidi Malmgren

Bror Heinola                                                            Tuija Heikkonen

Juha Niemimaa                                                       Jari Mettomäki

Tomi Penttinen                                                       Miika Lepokallio

Ana Gutierrez Sorainen                                        Laura Savolainen

Heli Saukkola                                                          Susanna Synnerberg

Jarno Hirva                                                              Tony Koskiluoma-Vaarno

Heidi Himmanen                                                    Teija Mäenpää

Riitta Luhtala                                                           Veronika Romanenko

 

Otettaessa yhteyttä, kaikilla jäsenillä on lohja.fi-päättyinen sähköposti käytettävissään.

Kiitos kokouksesta, Ojamon koulu!

20160908_172630

Kokoustimme torstaina, 8.9 Ojamon koululla pienellä porukalla. Kokous oli hyvin lämminhenkinen ja erittäin keskusteleva. Kiitos koululle ja Ojamon vanhemmille mukavasta kokouksesta ja ihanista tarjoiluista.

Koska meitä oli niukanlaisesti, ehdotin, että asialistaa pidetään keskustelun pohjana, mutta pidetään epämuodollisena. Kävimme lyhyesti läpi yksittäisiä kouluja ja niiden tilanteita.

Saimme myös hyvän tilannekatsauksen tulevista kouluhankkeista ja uusista mahdollisuuksista

Ojamonkin tilannetta on tutkailtu ja tutkimuksiakin tehdään.

Koulukyydeistä puhuimme kauan ja hartaasti. Raija Rönkä-Nieminen oli tehnyt meille todella hyvän ja kattavan esityksen kyytien suunnittelun kulusta, kuten viime syksynäkin. Uskomme, että kyydit alkavat sujumaan paremmin ja saadaan kaikille lapsille turvallinen koulumatka.

Vihtiläisten kanssa on käyty keskusteluja kyläkouluyhteistyöstä ja yhteistyöstä kouluverkon suhteen. Lotta kävi kesällä kutsuttuna kertomassa Lohjan koulvuerkon vaikuttajraadista ja sen toiminnasta ja tässä kokouksessa oli Pentti Saastamoinen vastavierailulla. Keskustelut jatkuvat vielä yhteistyön muodosta, mutta keskusteluyhteys on saatu auki. Vihtiläiset ovat viitanneet kyläfoorumissa kouluverkon vaikuttajaraadin kirjalliseen työhön.

 

Näen kokouksen osallistujamäärän romahtamisen ehkä ihan positiivisena signaalina. Aiemmin kokouksissa on osallistujamäärä vakiintunut 20-30 väliin ja nyt meitä oli yhdeksän. Ihan tosi. Joista neljä kaupungin puolelta (joista yksi kaupunginjohtaja) ja yksi vihdin vierailija. Siinä ei enää montaa raatilaista lisäksi ole.

Ehkä koulujen tilanne nähdään nyt niin hyvänä, että onko raadille enää tilausta? Se, jos mikä on positiivista. Toisaalta, proaktiivisuus on ihan hyvä asia.

 

Hyvää syksyä!

20160908_193319

Raadin seuraava kokous on 8.9. klo 17.30 Ojamon koululla

Tervetuloa seuraavaan kokoukseemme Ojamon koululle (Kartanonkuja 4, 08200 Lohja) torstaina 8.9 klo 17.30

 

Ennen aloitusta lyhyt esittely kokouspaikkana olevasta koulusta

  1. Todetaan kokouksen puheenjohtaja ja sihteeri

  2. Asialistan hyväksyminen

  3. Lyhyt yhteenveto yksittäisten koulujen tilanteista

  • Tytyri ja Anttila

  • Nummi

  • Maksjoki, Rauhala ja Järnefelt

  • Virkby ja Källhagen

  1. Hankkeiden tila, mahdolliset tulevat hankkeet

  1. Koulukyydit, hallintopäällikkö Raija Rönkä-Nieminen

  2. muut asiat

Vihti, sisällöntuottaja

  1. Kokouksen palaute

  1. Kokouksen päättäminen

Kiitos kokouksesta Virkby skolan

Oli upeaa tavata uusia vanhempia ja mukavaa nähdä vanhoja tuttuja!

Teitte syvän vaikutuksen työllänne, mitä olitte tehneet perheille kohdistettujen  kyselyjen muodossa, vanhemmissa on uskomatonta voimaa!

Se, mikä jäi ehkä hieman harmittamaan jälkikäteen, että oli tarkoitus puhua siitä, että olisiko mahdollista, että vanhempainyhdistykset ja -toimikunnat yms tekisivät yhdessä (tai erikseen) kannanoton/lausuman 5-6 luokkalaisten yläkoululle siirrosta? Tai ehkä tekisimme sellaisen raatina yhdessä LOKOVAn kanssa?

Eilen monesti tuli esiin huoli lasten lapsuuden loppumisesta liian pian, ja se tulee loppumaan siihen hetkeen, kun yläkouluun siirrytään. Tuon ikäiset ovat vielä lapsia, ja heille tulee mahdollistaa ikäkausiaan vastaava käyttäytyminen eikä heitä saa pakottaa liian aikaisin yläkoululaisten käyttäytymismalleihin.

Kaikille lapsille tulee turvata turvallinen ja miellyttävä, omaa ikäkautta ja turvallista kasvua tukeva kouluympäristö.

Tiedoksenne, että sivistysjohtaja Katri Kalske on odotetusti valittu eilen Hyvinvointijohtajaksi, kun Lohjan organisaatiota uudistetaan.
Hyvää kevään odotusta!
Seuraavaa kokoustamme odottaessa
Lotta

Ohessa kokouksen liitetiedot

Yhteenveto_MRJ_KouRa_20160307

Valtuuston päätös kouluverkosta 20151028

Tytyrin väistö_2016

 

Raadin seuraava kokous 7.3.2016

Rauhalan koulun kokouksessamme 10.11.2015 keskustelimme paljon tulevaisuudesta, koulujen sisäilmaproblematiikasta, lasten oireiden seuraamisesta ja sen pilotoinnista. Upeita puheenvuoroja ja erittäin hyvää keskustelua. Mukanamme oli keskustelemassa kaupunginjohtaja Mika Sivula, vs opetuspäällikkö Juha Lemberg ja alueiden johtokunnan puheenjohtaja Kimmo Kotilainen.

 

miten tästä eteenpäin_20151110

Seuraava kokouksemme on 7.3 klo 18 Virkby skolanin tiloissa (Petter Forsströmin tie 1, 08700 Lohja)

Ikävästi kaupunginhallituksen kokous on samaan aikaan, joten ikävä kyllä hallituksen jäseniä, emmekä käsiteltäviä asioita heille esittäviä viranhaltijoita  voi odottaa tulevaksi kokoukseemme.

Asialistalla tulee ainakin olemaan

Yksittäisten koulujen tilanne:

– Järnefelt
– Maksjoki
– Rauhala

– Virkby

– Anttila ja Tytyri

Yläkoulutilanne

Paljon siis tulee olemaan asiaa.

Kokous aloitetaan Virkby hem och skolan – puheenvuorolla.

Tilaisuus on kaikille avoin. Kahvitarjoilu.

Sisäilman laatu on kouluverkon keskeisin kysymys

Tämän kannanoton jätti keväällä kouluverkon vaikuttajaraati ja LOKOVA ry  ja edelleen tämä on hyvin ajankohtainen. Onko kiinnitetty tarpeeksi huomiota kantaamme?

Kannanotto:

Sisäilman laatu on kouluverkon keskeisin kysymys

Kouluverkkoselvityksen vaikuttajaraati ja Lohjan koulujen vanhemmat LOKOVA ry. vaativat, että Lohjan kaupungin kouluverkkoselvityksen yhteydessä on kattavasti ja läpinäkyvästi kartoitettava lohjalaisten koulujen sisäilman laatu. Samalla tulee tehdä suunnitelma ongelmien korjaamiseksi ja ennaltaehkäisemiseksi sekä arvioida näiden toimien kustannukset. Terveitä kouluja ei kannata lakkauttaa, sillä hyvällä sisäilmalla on tänä päivänä suuri arvo. Terveet koulut voivat myös toimia koko kouluverkon puskurikapasiteettina.

Lohjalaisille oppilaille kuuluu terveellinen oppimisympäristö, joka ei altista heitä hengityselinsairauksille. Oppilaiden terveellisen ja turvallisen oppimisympäristön tulee olla kouluverkkoselvityksen ylimmäinen prioriteetti, sillä altistuminen vaikuttaa henkilön koko tulevaisuuteen, työkykyyn ja hyvinvointiin. Sisäilmaongelmien yhteiskunnalliset vaikutukset ovat jo nähtävissä sekä kansanterveydessä että kansantaloudessa.

Lohjan kaupungin kouluverkkoselvityksessä esitetään kahdeksan koulun toiminnan lakkauttamista. Kasvatus- ja opetuslautakunta on edellyttänyt, että vastaanottavien kiinteistöjen osalta suoritetaan proaktiivista kunnon tarkastusta ja katselmointia ennakoivasti ja riskinhallintaperiaatteiden mukaisesti, erityisesti liittyen mahdollisiin sisäilmaongelmiin ja kosteusvaurioihin sekä ilmanvaihdon kapasiteettiin käyttäjämäärien lisääntyessä.

Olemme huolissamme siitä, että toistaiseksi esitetyissä suunnitelmissa hyvän sisäilman varmistamiseksi vaadittavia toimia tai kuluja ei ole huomioitu toistaiseksi lainkaan.

Miten taataan turvallinen ja terveellinen oppimisympäristö lapsille koulussa, jossa sisäilmaongelmista on jo viitteitä?

Lakkautusten johdosta vastaanottavissa kouluissa tulee olemaan tiedossa uusia sisäilmaongelmia, jos tätä seikkaa ei huomioida. Sisäilmaongelmien kasvanut riski johtuu erityisesti siitä, että opetuskäyttöön otetaan tiloja, joiden ilmanvaihto ei ole suunniteltu opetuskäytön mukaisesti, tai iäkkään koulurakennuksen ilmanvaihtolaitteiston ilmamäärää ei ole mitoitettu jopa 25-30 oppilaan ryhmien mukaan (nykyaikainen ilmanvaihtosuositus RakMk D2 mukaan on 6 (dm³/s) /hlö, tai 3 (dm³/s) / m²). Näin kuormitus kasvaa liian korkeaksi ja ongelmat alkavat. Lautakunnan edellyttämä proaktiivinen toiminta tarkoittaisi käytännössä joidenkin koulujen kohdalla jopa koko ilmanvaihtojärjestelmän uusimista, vähintäänkin perusteellisempaa puhdistamista ja laadukkaampaa kiinteistönhuoltoa. Suurin muutospaine kohdistuu kuitenkin kiinteistönhuollon toimintakulttuuriin, jossa tulee siirtyä säästöntavoittelusta laaduntavoitteluun.

Suomen rakentamismääräyskokoelma määrittelee tarkasti opetustilojen sisäilmaston määräykset ja ohjeet (rakennusmääräyskokoelma D2. www.finlex.fi/data/normit/37187-D2-2012_Suomi.pdf).

Oppilasmassan kasvu niissä tiloissa, joissa ennestään on vaivoin selvitty ilman oireilua, aiheuttaa riskitilanteen. Näihin riskeihin tulee varautua ja niiden ennaltaehkäisyyn liittyvät kustannukset huomioida selkeästi kouluverkkoselvityksessä.

Samalla, kun useissa lohjalaisissa kouluissa ratkotaan akuuttia sisäilmaongelmaa ja monet muut koulut ovat heikossa kunnossa kiinteistönhuoltoon ja siivoukseen kohdistuneiden säästöjen johdosta, lakkautettavaksi esitettyjen koulujen enemmistö on hyväkuntoisia sekä sisäilmaltaan että rakenteiltaan. Kouluverkkoselvityksen vaikuttajaraati ja Lohjan koulujen vanhemmat LOKOVA ry. ihmettelevät, miksi tällaisia kouluja on esitetty lakkautettaviksi. Pienissä kouluissa hyvä sisäilma perustuu suurelta osin sitoutuneeseen henkilökuntaan, joka havainnoi kiinteistöön liittyviä ongelmia sekä tekee jopa pieniä huoltotöitä oman työnsä ohella.

Kouluverkkoselvityksen mukaan pelkästään kouluverkon supistamisen takia joudutaan nykyisiin koulurakennuksiin tekemään lähes 10 miljoonan euron investointeja (tällä rahalla ei vielä perusparanneta yhdenkään koulun kuntoa). Investointikulujen lisäksi kaupunki joutuu maksamaan korkokulut sekä mm. laajennuksen lisävuokran, jolloin investoinnin kokonaishinta moninkertaistuu rakennuksen käyttöaikana. Trellum Consultingin v. 2013 laatiman kiinteistöjen kuntoarvioraportin mukaan noin 16 miljoonan euron investoinnilla saataisiin nostettua kaikkien nykyisten koulujen kuntoluokka vähintään 75 %:iin, myös niiden huonokuntoisten (Rauhala, Harju jne). Kuinka arvokas asia hyvä sisäilma kaupungille, koulujen henkilökunnalle sekä veronmaksajille onkaan?

Esitettyjen lakkautusten jälkeen jäävä kouluverkko olisi myös niin kriittisen tiivis, ettei joustonvaraa esim. mahdollisten sisäilmaongelmien aiheuttaman väistötilatarpeen ratkaisemiseksi enää jää. Joissakin tilanteissa voisi olla kustannustehokkaampaa siirtää oppilaita sisäilmaremontin alta väliaikaisesti toisen koulun tiloihin kuin pystyttää koulun pihalle parakkeja, joiden perustamis- ja ylläpitokustannukset ovat merkittävän korkeat.

Kouluverkkoselvityksen vaikuttajaraati ja LOKOVA ry. vaativat, että oppilaiden terveellinen oppimisympäristö nostetaan kouluverkon keskeiseksi lähtökohdaksi, ja oppilaiden sekä heidän vanhempiensa huolenaiheisiin suhtaudutaan samalla vakavuudella.

Kouluverkkoselvityksen vaikuttajaraati                                                                                      Lohjan koulujen vanhemmat LOKOVA ry.

Valtuuston päätös kouluverkosta

Keskiviikkona, 28.10.2015, oli Lohjan valtuuston ylimääräinen kokous, jossa päätettiin kouluverkosta. Valtuusto istui myöhään ja valtuustossa pidettiin useita, pitkiäkin puheita. Valtuusto päätti säilyttää Pullin, Karstun, Lehmijärven ja Nummenkylän koulut. Se, mikä jäi harmittamaan oli, että Maksjoen koulun toiminta päätettiin lakkauttaa äänin 28-23.

Onko tässä jätetty huomiotta se seikka, että dominopalikka kaatuessaan kaataa seuraavankin? Maksjoen lakkautus aiheuttaa sen, että eskareille tarvitaan uudet tilat Rauhalan kouluun. Rauhalan kuntoisuusluokka on 38%.  Remontit siis odotettavissa Rauhalaan  ja Järnefeltin yläkoululle. Järnefeltille siis sen vuoksi, että yläkouluun tulee tehdä muutoksia, jotta saadaan 4-6kpl kotiluokkatiloja 5-6:lle yläkouluun, jossa ei ole tilaa.

Toisaalta Järnefeltin kuntoisuusluokka on 83%, mutta kuinka lähellä totuutta se on, onkin eri asia. Moni peräsi puheissaan tasa-arvoa. Onko tasa-arvoa se, että jossain päin kaupunkia 5-6 sjoittuvat yläkoululle? Pian se on varmaan käytäntö Lohjalla.

 

Kouluista äänestettiin tiukasti:

  • Pulli säilyy äänin 24-27,
  • Karstu 25-26,
  • Lehmijärvi 22-29 ja
  • Nummenkylä 25-26.
  • Rauhalan koulun viides- ja kuudesluokat siirretään yksimielisesti Järnefeltin kouluun 1.8.2018 alkaen.
  • Virkby skolan siirretään Källhagens skolaan 1.8.2017.

Valtuutetuilla oli pitkä ilta, mutta niin on ollut vanhemmillakin, jotka olivat paikanpäällä katsomassa. Yleisöä oli paljon, se oli hieno osoitus siitä, että asia oli tärkeä ja koski monia ihmisiä. Kouluverkon vaikuttajaraadilla tämä vuosi on ollut pitkä ja työntäyteinen, mutta kaikki tämä kannatti. Hyvää työtä kaikilta!

 

Kouluverkon vaikuttajaraadin seuraava kokous on 10.11 klo 17.30 ja kaupunginjohtaja Mika Sivula tulee keskustelemaan kanssamme päätöksestä ja toimenpiteistä. Tervetuloa kaikki mukaan!

Vaikuttajaraadin tiedote lapsen oikeuksista ja kouluverkosta

Lohjan kouluverkkotyön vaikuttajaraati:

Lapsen oikeudet otettava huomioon erityisesti kouluverkosta päätettäessä

YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan lasta koskevia päätöksiä tehtäessä on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu. Tämän tulee näkyä kaikissa julkisten hallintoviranomaisten päätöksissä, myös kouluverkkoa koskevissa päätöksissä.

 

Turvallisuus ja terveys ovat keskeisiä lapsivaikutuksia arvioitaessa – arvio tulee käytännössä tehdä poikkihallinnollisesti. Lohjan koulujen vanhemmat LOKOVA ry:n koululaisten vanhemmille teettämän kyselyn mukaan kouluverkon tiivistäminen vaikuttaa perhearkeen.

Lohjan kaupunki on lakkauttanut 6 koulua vuodesta 2013 lähtien. Kaupunginvaltuusto päättää 28.10. viiden koulun lakkauttamisesta.

Lohjan kaupunginvaltuusto päätti lakkauttaa Lohjansaaren ja Koisjärven koulun tammikuussa 2014, Hiiden koulun joulukuussa 2014 sekä Hyrsylän, Neitsytlinnan ja Nummentaustan koulun lokakuussa 2015. Ylimääräisessä kokouksessaan 28.10.2015 valtuusto päättää Pullin, Karstun, Lehmijärven, Nummenkylän ja Maksjoen koulujen lakkauttamisesta.

Lapsen oikeudet otettava ensisijaisesti huomioon lasta koskevassa kunnallisessa päätöksenteossa

Osana kouluverkon tiivistämisen arviointia Lohjan koulujen vanhemmat LOKOVA ry toteutti kesällä 2015 vanhemmille kyselyn kouluverkon tiivistämisen vaikutuksista lapsiin ja perheiden arkeen. Vastauksissa korostuivat opetuksen laadun arvostus, huoli kouluverkon tiivistämisen vaikutuksista kiusaamiseen puuttumiseen, koulukyydityksiin, lapsen terveyteen, sosiaalisiin suhteisiin ja yhteisöllisyyteen. Lohjan kaupunki ei ole toteuttanut laaja-alaista, poikkihallinnollista, mm. sosiaali- ja terveysnäkökulmat arvioivaa
selvitystä kouluverkon tiivistämisen lapsivaikutuksista, vaikka vuosien 2014–2015 lakkauttamispäätökset koskevat yhteensä noin kolmannesta alakouluista. Kouluverkkotyön vaikuttajaraati ei ole pyynnöistä huolimatta saanut mahdollisuutta esittää LOKOVA ry:n kyselyn tuloksia valtuutetuille.

Suomi on sitoutunut YK:n lapsen oikeuksien sopimukseen vuodesta 1991 alkaen. Lapsen oikeuksien sopimus

on valtiota sitova ihmisoikeussopimus.

Lapsella pitäisi sopimuksen mukaan olla erityissuojelu lainsäädännössä vajaavaltaisen asemansa vuoksi. Lapsen oikeuksien sopimuksessa todetaan:”Kaikissa julkisen tai yksityisen sosiaalihuollon, tuomioistuinten, hallintoviranomaisten tai lainsäädäntöelimien toimissa, jotka koskevat lapsia, on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu.” Kuntien säästöpäätökset heijastuvat koko yhteiskunnan toimintakykyyn ja tulevaisuuteen. Lapsivaikutukset tulee arvioida poikkihallinnollisesti jokaisessa kouluverkkopäätöksessä. Lohja on hakenut Unicefin lapsiystävällisen kunnan ohjelmaan vuodesta 2016 alkaen. Mallissa lapsia tulee kohdella tasa-arvoisesti kunnan asukkaina,  lapsivaikutukset arvioida päätöksenteossa sekä kunnan talousarviossa näkyä lapsen oikeus riittävään osuuteen yhteiskunnan voimavaroista.

Lohjan kouluverkkotyön vaikuttajaraati nostanut aktiivisesti näkökulmia keskusteluun

Lohjan kouluverkkotyön vaikuttajaraati on tehnyt selvitystyötä kouluverkon tiivistämisen vaikutuksista ja kustannuksista keväästä alkaen. Raati koostuu aluetoimikuntien lisäksi vanhempainyhdistyksistä, LOKOVA ry:stä ja Lohjan kylät ry:stä. Vaikuttajaraadin työn tuloksena julkaistiin toukokuussa kattava selvitysraportti mm. taloudellisista sekä opetuksen laadun ja oppilaiden tasapuolisen kohtelun näkökulmista. Päätulos oli, etteivät kouluverkkoon kohdistuvat säästötavoitteet tule toteutumaan – kustannukset tulevat kasvamaan yli
227 000 euroa/vuosi.

Lähteet:

– Lehtola, K. Opetustoimen ylitarkastaja. Aluehallintovirasto. Kari Lehtolan yleisohjeistus 2015 kouluverkkopäätöksentekoon liittyen. 2015.

– Lohjan koulujen vanhemmat LOKOVA ry. Lapsivaikutusten arviointi: perhekyselyn kooste.

http://peda.net/img/portal/3102237/Lapsivaikutusten_arviointi_perhekysely_kooste.pdf?cs=1442518535

– Lohjan kouluverkkotyön vaikuttajaraati. Analyysi ja selvitys perusopetuksen palveluverkko Lohjalla.

https://kouluverkkovanhemmat.wordpress.com/analyysi-ja-selvitys-perusopetuksen-palveluverkko-lohjalla/

– Suomen Unicef. Lapsen oikeudet. https://www.unicef.fi/lapsen-oikeudet/

– Suomen Unicef. Lapsiystävällinen kunta – tätä se tarkoittaa käytännössä.

https://www.unicef.fi/unicef/tyomme-suomessa/lapsiystavallinen-kunta/lapsiystavallinen-kunta-projektiesittely/