Kokousten muistiot

Ojamon koulun kokous 8.9.2016, muistio alla olevassa linkissä

muistio_2016-09-08

Virkby skolanin kokous 7.3.2016, muistio alla olevassa linkissä

Muistio_koura_2016-03-07

Kouluverkkoraadin kokous

Rauhalan koulu 10.11.2015 klo17:30

muistio_20151110

Kouluverkkoraadin kokous 24.8.2015

Kokouspaikka: Lehmijärven koulu

Kutsutut: Vaikuttajaraadin jäsenet, kasvatus- ja opetuslautakunnan jäsenet

Ennen kokousta vararehtori Antti-Jussi Pölkki esitteli lyhyesti Lehmijärven koulua.

  1. Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin Lotta Paakkunainen ja kokoussihteeriksi Sari Helander.
  2. Pöytäkirjantarkastajia ei valittu erikseen, vaan pöytäkirja lähetetään kaikille läsnäolijoille sähköpostiin tarkistettavaksi.
  3. Asialista hyväksyttiin sisällöllisesti, mutta järjestystä muokattiin läsnäolijoiden toiveesta.
  4. Kouluverkon tiivistämisen eteneminen kasvatus- ja opetuslautakunnassa ja kaupunginvaltuustossa
  • kopla seminaari 2.9. (myös lukioverkko)
  • valtuusto 16.9, 14.10
  • hallitus 7.9, 5.10
  1. Lyhyt yhteenveto yksittäisten koulujen tilanteista
  • Hyrsylä: Koulun toiminta siirretty Oinolaan, ongelmia ollut koulukuljetuksissa, tutustumisia ei ehditty kaupungin puolelta järjestää
  • Neitsytlinna: Koulun toiminta siirretty Ojamoon , ongelmia ollut tilanahtauden (pihat, luokat, ruokala) takia, parakit sijoitettu varsinaisen piha-alueen ulkopuolelle, mikä aiheuttaa myös huolta turvallisuudesta (lasten kulkeminen, muu liikenne)
  • Pulli: koulun vanhempainyhdistys ja kyläyhdistys kokoavat yhteistyössä alueen asukkaita keskustelemaan tilanteesta ja miettimään toimia suunniteltua koulun lakkautusta vastaan
  • Nummentausta: Koulun lakkauttaminen etenee odotetusti, Ojaniitty valmistuu mahdollisesti jopa etuajassa
  • Lisäksi yleistä keskustelua päätöksenteosta ja sen etenemisjärjestyksestä
  1. Koulukuljetukset
  • Liikennöitsijän/kaupungin työnjaossa (reititykset) ja tiedottamisessa ollut epäselvyyksiä erityisesti vanhan Nummi-Pusulan alueella.
  1. Kouluverkon vaikuttajaraadin toimet
  • Keskustelua raadin jatkosta: yritetään saada lisää tilaisuuksia esitellä raadin analyysi- ja selvitystyötä, erityisesti kasvatus- ja opetuslautakunnan jäsenille.
  1. Tiedon jakaminen
  • Syksyn vanhempainilloissa jaetaan tietoa vaikuttajaraadin toiminnasta (Lotan sähköpostiviestiin viitaten). Lottaa on mahdollista pyytää paikalle esittäytymään tiistai- ja torstai-iltaisin.
  1. Lapsivaikutusten perhekyselyn tulokset, esittelijänä Katriina Nousiainen, LOKOVA
  • Lapsivaikutusten arvioinnin analyysityö on kesken, mutta Katriina kertoi alustavista tuloksista. Aineistoa on runsaasti, vastauksia saatiin kattavasti eri kouluista (vain kolmesta koulusta ei lainkaan vastauksia). Avoimiin kysymyksiin vastattiin erittäin aktiivisesti. Nykytilanteeseen oltiin yleisesti ottaen tyytyväisiä. Kouluverkkoselvitykseen suhtauduttiin hyvin kriittisesti, erityisesti tiedotuksen ja aikataulutuksen (kiire) osalta.
  1. Vaikuttajaraadin seuraava kokous on lokakuussa valtuustokokouksen jälkeen.
  2. Kokous päätettiin klo 19.40.

_____________________________________ ______________________________________

Lotta Paakkunainen, puheenjohtaja Sari Helander, kokoussihteeri

Kouluverkon vaikuttajaraadin kokous

Kokousaika: Tiistai, 7.4.2015 klo 17.30

Kokouspaikka: Solbrinken skola

Kutsutut: Vaikuttajaraadin jäsenet, kasvatus- ja opetuslautakunnan jäsenet

  1. Todetaan kokouksen puheenjohtaja ja sihteeri

Vaikuttajaraadin puheenjohtaja Lotta Paakkunainen toimi kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä toimii Olli Ryhänen

  1. Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa

Pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Katriina Nousiainen ja Mirle Koivisto.

  1. Asialistan hyväksyminen

Asialista hyväksyttiin

  1. Kouluverkon tilamitoitusperusteet – esittelijänä erikoissuunnittelija Tapani Tapiola

Erikoissuunnittelija Tapani Tapiola esitteli tilamitoitusperiaatteita kouluverkkoselvitystyössä. Koulujen tilat ovat aikojen saatossa muuttuneet tilatarpeiden mukaan.

Kouluverkon selvitystyössä ja tilamitoitusperiaatteissa pyritään katsomaan neljältä suunnalta: pedagoginen, tekninen, taloudellinen ja sosiaalinen.

Opetushallituksen suositusten mukaan esimerkiksi liikuntasalin koko tulee olla laskennallisesti 3,9 m2/oppilas. Tapani Tapiolan mukaan Opetushallituksen mitoituksia käytetään uusien koulujen rakentamisessa, ei enää vanhoissa kouluissa. Rakennuksien kuutiomäärää ei selvitetä. Mikäli jossain rakennuksessa on huono ilmanvaihto, eikä sinne voi siirtää laskettua määrää oppilaita, selviä tämä siirron yhteydessä. Palveluverkkotyöryhmällä ei ole resursseja tarkistaa tätä asiaa etukäteen.

Laskennallisessa kapasiteetissa ensisijaisena tarkastelun kohteena on alakoulujen opetustilat.

OT2 (opetustila kokoluokka 2) mahtuu 15 oppilasta ja OT3 25 oppilasta.

Esikoululaisilla luokkatilamitoitus on 7m2/oppilas

alakoululaisilla luokkatilamitoitus on 5m2/oppilas. Solbrinkenin rehtori totesi.

Kapasiteettilaskennat ovat osittain teoreettisia ja ne perustuvat ot-luokituksiin. Tästä johtuu pääasiassa muutos kapasiteettieroissa, koska on muutettu laskentatapaa teoreettisella tasolla.
Keskustelua herätti se, että raadin mielestä tämä asia pitäisi tuoda paremmin esille kapasiteettilaskennoissa, joissa päätöksentekijöille asia esitellään faktoina. Muutenkin kaupungin suunnalta todettiin, että poliitikkojen määrittelemä aikataulu ei mahdollista kunnollista laskentaa kapasiteettien ja kustannusten osalta.
Koulukiinteistön kunto ”huono” ei välttämättä ole huono, salkutus tehty keskiarvojen mukaan. Konsultin raportin mukaan tekninen kuntoluokka 60-75 tyydyttävä, 50-60 välttävä, alle 50 heikko. Alle keskiarvon (65%) ei ole vielä teknisesti ”huono” tila.

Juha Lembergin mukaan säästöt syntyvät siitä, ettei tule korjauskuluja.

Keskustelua herätti myös se, että Lohjan viime kouluverkkoselvityksessä (2010) OT2 ja OT3 opetuskokoja on kasvatettu. Kouluihin mahtuu enemmän lapsia. Tilakortit ovat samat, mutta oppilasmäärät muuttuneet (OT3 20 → 25)

Oppilassuunnitteet perustuvat kaupungin omaan Vennyyn, mutta se kerää tilastot väestörekisterikeskuksesta ja kahdesta muusta tilastosta. Venny päivitetään vuosittain. Viimeksi päivitetty loppuvuonna 2014.

Kysyttäessä koulujen ilmastoinnista, sammutetaanko öiksi ja viikonlopuiksi, Lemberg ei uskonut, että ne olisi kokonaan pois päältä. Hän uskoi että öiksi ja viikonlopuiksi ne säädetään kuitenkin minimiin.

Koulukiinteistöjen salkutusten päivitys on valmis, mutta sitä ei ole vielä ehditty käsitellä sivistystoimessa. Ominaisuuspisteet eivät ole muuttuneet, mutta tekniset pisteet ja keskiarvo on saattanut muuttua muutamankin koulun kohdalla. Toiminnallisuusluokituksiin ei tule tässä vaiheessa muutoksia. Päivitys on pääsääntöisesti teoreettisten laskelmien tarkastelua uudestaan. Ominaisuuspisteet ovat subjektiivisia, koulujen rehtorit ovat pisteyttäneet koulunsa laadittujen kysymysten perusteella, esim. tuleeko pitkiä jonoja vessaan.

40 prosenttia oppilaistamme on koulussa, joka on salkutuksessa keskiarvon alla.

Luokkakokojen optimointi tarkoittaa luokkien ryhmäkokojen tarkistamista, ihanne 25. Kaikkien oppilaiden tasa-arvo.

Keskustelua herätti se, että kouluverkon selvitystyössä ei nähdä tarpeelliseksi miettiä tulevaisuutta esimerkiksi vastaanottavan koulun kohdalla niin, että puitteet olisivat kunnossa jo ennen mahdollista lasten siirtoa.

  1. Opetustoimen tukitoimet ja mitä siihen kuuluu – tukipäällikkö Juha Lemberg

Juha Lemberg kertoi työstään. Tukipalveluihin kuuluu psykologit, kuraattorit, oppilashuolto kokonaisuudessaan, avustajat, varhaiskasvatus, erityislastentarhanopettajat, koululaisten iltapäivätoiminta. Lisäksi hän toimii sivistystoimen HINKU-hankkeen yhteyshenkilönä ja lastensuojelun erityisasiantuntijana.

Varhaiskasvatuksen mielenterveyshuolto puuttuu ja se on suuri puute, neuvoloissa on neuvolapsykologi, kouluissa on psykologi, mutta varhaiskasvatuksesta se puuttuu. Ennaltaehkäisevänä toimena se olisi erittäin tärkeä osa. Tukipalveluille olisi hyötyä palvelujen keskittämisestä. Jos psykologeilla on monta koulua ja pirstoutunut alue, työyhteisö jakautunut, on se hajottavaa.

Lemberg esitti myös kysymyksen, onko opetustoimen tarkoitus olla kyläyhteisöjen tukena, kylien keskuksena?

  1. Kysely oppilaille – esittelijänä Katriina Nousiainen, LOKOVA

Viime kokouksessa keskusteltiin vaikuttajaraadin mahdollisesti toteuttamasta oppilaskyselystä. Tavoitteena on kuulla oppilaita kouluverkkoselvityksestä. Katriina Nousiainen LOKOVA ry:stä ehdotti, että LOKOVA voisi tehdä kaupungille esityksen siitä, että kaupunki myös arvioisi kouluverkkoselvityksen esitysten vaikutuksia lapsiin, nuoriin ja heidän perheisiinsä (lapsivaikutusten arviointi). Ehdotusta pidettiin hyvänä, joskin todettiin, että kaupungin kuulemisen rinnalla myös vaikuttajaraadin tulisi kuulla lapsia ja nuoria. Tämä pystytään varmasti toteuttamaan nopeammalla aikataululla kuin kaupungin prosessi.

Lohjan kaupungin sivistystoimi on sitoutunut tekemään lapsivaikutusten arvioinnin Lohjan

kouluverkkoselvityksen yhteydessä. LOKOVA ja vaikuttajaraati tekivät esityksen vaikutusarvioinnin

aikataulusta ja menetelmistä, ja sivistysjohtaja hyväksyi esityksen.

Sivistystoimen

lapsivaikutusten arvioinnin tulokset ovat valmiina syksyllä 2015.

Vaikuttajaraadin tulisi omassa lasten kuulemisessaan panostaa laadullisen tiedon keruuseen. Luontevaa tämä on erityisesti siksi, että edustamme yhteisöjä, joiden yksi keskeisimmistä tehtävistä on lasten oikeuksien edistäminen.

Keskustelimme tavoista, kuinka toteuttaa ja miten. Sovimme, että Katriina kokoaa ryhmän (2-3 henkilöä lisäkseen) ideoimaan ja toteuttamaan. Mahdollisia tapoja post-it taulut, kirjoitelma, piirrokset.

Tuodaan 20.5 tapahtumaan mukaan valokuvina mahdollisesti.

Kerätään aineisto kevään aikana ja tulokset valmiina ennen valtuuston syksyn päätöksiä.

  1. Viimeistelytyön eteneminen

Viimeistelyryhmä on kokoontunut kerran ja seuraavan kerran kokoontuu maanantaina, 13.4. Ryhmä on jakanut vastuualueet ja sen mukaan on edetty. Viimeistelyssä on jo kattava taulukointi, analysointia, OPS2016 tullaan huomioimaan. Pyritään myös tuomaan esiin erilaisten koulujen tuomaa rikkautta alueelle, pyritään tuomaan se vetovoima-tekijänä.

  1. Eteneminen kasvatus- ja opetuslautakunnassa, palvelu- ja organisaatiotyöryhmässä

Aikataulut ovat jo muuttuneet ja ne elävät kokoajan. Ainoa kiinteä, varma päivä on 22.5. Valtuuston talousarvioseminaari.

9. Yksittäisten koulujen tilanteet

Hyrsylä:

Lautakunnan vaatimia seurantanäytteitä sisäilmasta ei ole otettu, vaan on otettu materiaali- ja runkonäytteet, joiden tulosten olisi jo pitänyt tulla. Vanhemmille eikä aluetoimikunnalle tuloksia ole kuitenkaan toimitettu.

Neitsytlinna:

Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti kokouksessaan 1.4 äänin 6-6 Neitsytlinnan toiminnan siirtämisestä Ojamon koululle 1.8 lähtien. KouRa oli antanut kannanottonsa ja osoittanut esityslistan epäkohtia. Kannanotossamme totesimme, että Ilmanvaihdon puutteiden korjaus tulisi pikimmiten hoidettava asianmukaiseen kuntoon Kaupungin omaan toimintamalliin viitaten. Ilmanvaihtoa on tehostettu, mutta se suljetaan yöksi ja viikonlopuksi ja käynnistetään vasta aamulla. Aamuisin kestää siis aina tovi ennen kuin ilmanvaihto saadaan päälle. Onko varmasti tehty kaikki tarvittava ilmanvaihdon parantamiseksi? Onko kokeiltu millä tavalla ilmanlaatuun vaikuttaisi se, että ilmanvaihto olisi kokoajan päällä?

Lisäksi totesimme, että toimintamallissa on neuvottu tarkistamaan tilojen sisustus ja siivous. Tiloissa ei ole siivottu korkeita paikkoja, pöydät ja yläkaappien päälliset ovat täynnä tavaraa, jotka keräävät pölyä. Nämä kaikki vaikuttavat ilmanlaatuun.

Neitsytlinnan koulun oppilaiden ei tämän hetkisten tietojen valossa tule väistää koulustaan Ojamon kouluun, vaan koulussa olisi tehtävä sisäilmamallissakin mainittu tehosiivous. Tämän jälkeen koululla on syytä tehdä mikrobinäytteiden otto.

Neitsytlinnan koulun tulevaisuus tulisi käsitellä yhtenä kouluna kouluverkkoselvityksen yhteydessä.

Anttila:

Anttilan koululla on info vanhemmille sisäilmatilanteesta keskiviikkona 8.4.

Lotta Paakkunainen on vanhempien toimesta kutsuttu paikalle, mutta hän ei pysty osallistumaan. Muistio on luvattu toimittaa.

Sisäilmatyöryhmän raportin mukaan Anttilan koulun ilmastointi pidetään NYT päällä kokoajan. Ja koulun toimintaa voidaan jatkaa normaalisti.

Tytyri:

Tytyrin koululla on info vanhemmille sisäilmatilanteesta 14.4, jonne Lotta Paakkunainen on vanhempien toimesta kutsuttu. Sinne Paakkunainen pystyy osallistumaan.

Sisäilmatyöryhmän raportin mukaan Anttilan koulun ilmastointi pidetään NYT päällä kokoajan. Ja koulun toimintaa voidaan jatkaa normaalisti.

10. Seuraava kokous

    • 5.5 klo 17.30 Karstun koululla

    • tarvittaessa

11. Kokouksen päättäminen

Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 21.40

Kouluverkkoselvityksen vaikuttajaraadin kokous

Kokousaika: Tiistai, 10.3.2015 klo 17.30

Kokouspaikka: Pullin koulu

Kutsutut: Vaikuttajaraadin jäsenet

  1. Todetaan kokouksen puheenjohtaja ja sihteeri

Vaikuttajaraadin puheenjohtaja Lotta Paakkunainen toimi kokouksen puheenjohtajana ja sihteeriksi valittiin Katriina Nousiainen.

  1. Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa

Pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Sanna Benamar ja Heidi Savisalo.

  1. Asialistan hyväksyminen

Asialista hyväksyttiin sillä muutoksella, että kohta 6 (Koulukuljetuskustannukset) käsiteltiin ensimmäisenä kokousasiana.

  1. Koulukuljetuskustannukset, esittelijänä Olli Ryhänen ja Raija Rönkä-Nieminen

Olli Ryhänen esitteli Lohjan teknisen toimen logistiikkayksikön toimintamallia koulukyytien suunnittelussa. Reitit suunnitellaan Reittigis-ohjelmalla ja ne optimoidaan monien muuttujien perusteella (pisin sallittu matka-aika, turvallisuus, koulun aloitusajankohta jne.). Lohjalla on 230 erilaista koulukyyditysreittiä, joista useimmat palvelevat montaa koulua. Lohjan kaupungissa kuljetuskustannukset ovat € 2,6 Mio/ vuosi. Vuorolinjat ovat selkeästi edullisemmat kuin koulukuljetus (1:2,4), mutta vuorolinjoja on käytettävissä rajoitetusti ja niitä lopetetaan jatkuvasti vähäisten matkustajamäärien vuoksi.

Tällä hetkellä koulukuljetuskustannukset ovat Lohjalla €1661/kuljetusoppilas. Lohjan kaupunki määrittelee reitit, mikä on mahdollistanut säästöjä. Esim. Hämeenlinnassa, jossa liikennöitsijä suunnittelee reitit, kuljetuskustannukset ovat €2400/kuljetusoppilas.

Kouluverkkoselvitykseen liittyvien päätösten kustannusvaikutuksia on Raija Rönkä-Niemisen mukaan todella vaikea arvioida eikä kyseisenlaista toimeksiantoa vielä ole annettu tekniselle toimelle.

Alustuksia seurasi keskustelu, jossa nostettiin esille mm. se, millä perusteilla esim. eskarilaiset voivat saada koulukyydityksen muulla kuin vuorobussilla. Lohjan kaupungin perusturvan asiantuntija tekee arvion poikkeusmenettelyistä. Tavoitteena ovat tasavertaiset lausunnot, sen vuoksi sama taho käsittelee kaikki hakemukset.

Koulukyytien kilometrirajoina on Lohjalla 3km, kun on kyse esikoululaisista tai 1-4 –luokkalaisista, 5 km, kun on kyse 5-9 –luokkalaisista. Koulumatka saa kestää 2,5 tuntia päivässä kotoa tunnin alkuun. Kun oppilas on 13-vuotias tai vanhempi, koulumatka saa kestää 3 tuntia päivässä.

Turvallisuussyistä vanhemmat voivat tehdä hakemuksen erityistoiveista lastensa kuljetukseen liittyen. Hakemukset käsitellään työryhmässä, jossa ovat edustettuna ELY-keskus, poliisi, varhaiskasvatus, opetustoimi, logistiikkayksikkö. Raija Rönkä-Nieminen totesi, että vanhemmilla usein on suuret odotukset mutta harvoin muutoksia hakemusten perusteella tehdään.

Rönkä-Niemisen mukaan logistiikkayksiköllä on kuitenkin hyvä yhteistyö liikennesuunnittelijoiden kanssa, jolloin voidaan esim. vähentää vaarallisia kohtia oppilaiden kulkureitin varrella.

  1. Kysely oppilaille – toteutus, kohdekoulut

Keskusteltiin vaikuttajaraadin mahdollisesti toteuttamasta oppilaskyselystä. Tavoitteena on kuulla oppilaita kouluverkkoselvityksestä. Katriina Nousiainen LOKOVA ry:stä ehdotti, että LOKOVA voisi tehdä kaupungille esityksen siitä, että kaupunki myös arvioisi kouluverkkoselvityksen esitysten vaikutuksia lapsiin, nuoriin ja heidän perheisiinsä (lapsivaikutusten arviointi). Ehdotusta pidettiin hyvänä, joskin todettiin, että kaupungin kuulemisen rinnalla myös vaikuttajaraadin tulisi kuulla lapsia ja nuoria. Tämä pystytään varmasti toteuttamaan nopeammalla aikataululla kuin kaupungin prosessi.

Asia jätettiin LOKOVA:n valmisteluun.

  1. VTK:ien kannanotot

Puheenjohtaja totesi, että vanhempainyhdistysten ja –toimikuntien toimittamia SWOT:eja parhaillaan koostetaan yhteen. Koonti SWOT:eista ja kannanotoista jaetaan myös kaikille raadin osallistujille. Kannanoton yhtenäinen formaatti on työn alla ja toimitetaan raadin jäsenille.

Tässä yhteydessä keskusteltiin koulujen kunnosta ja säännöllisistä sisäilmamittauksista. Opetuspäällikkö Päivi Tuomi kertoi, että Trellum Consulting Oy on tekemässä koulujen salkutusta ja uudet salkkutiedot julkistetaan toukokuussa. Keskustelussa nostettiin esille, että olisi hyvä, jos kaupunki tiedottaisi läpinäkyvästi siitä milloin sisäilmamittaukset ym. kuntotarkastukset on millekin koululle tehty. Näin vältyttäisiin huhupuheilta ja harhaluuloilta. Päivi Tuomi kertoi, että Lohjalla koulujen sisäilmaongelmat käsitellään sisäilmatyöryhmässä, jonka pöytäkirjat ovat julkisia.


Raadin jäseniä pyydettiin esittämään omaa kouluaan koskevat kyselyt sivistystoimelle, ei rehtorille.

Kannanotot pyydettiin valmistelemaan ja lähettämään Lotalle viimeistään 24.3.mennessä.

  1. Tiedottaminen – Blogi, Wilma

Kaupungin tiedottaminen tapahtuu pääasiassa verkkosivujen kautta. Sivuille on nyt perustettu kysymys & vastaus –palsta, jonka kautta voi kysyä kouluverkkoselvitystä koskevia kysymyksiä virkamiehiltä.

Lotta Paakkunainen kertoi, että vaikuttajaraadin blogia päivitetään aktiivisesti. Blogiin tullaan liittämään myös koulukohtaiset SWOT:it ja kannanotot. Blogin linkki lähetetään uudestaan vaikuttaraadin jäsenille.

Wilman käytöstä tiedottamisen välineenä keskusteltiin. Opetuspäällikkö Päivi Tuomi pyysi välittämään vanhempien tiedotteet rehtoreiden kautta.

Raadin fb-ryhmässä on tällä hetkellä n. 170 jäsentä.

  1. Eteneminen kasvatus- ja opetuslautakunnassa, palvelu- ja organisaatiotyöryhmässä

Lyhyesti todettiin, että perjantaina 13.3. sivistystoimi järjestää rehtoreille kouluverkkoseminaarin, jossa keskustellaan myös koulukohtaisesta viestinnästä. 1.4.2015 on seuraava kasvatus- ja opetuslautakunnan kokous.

9. Kokousaikataulutus

Seuraavan kerran vaikuttajaraati kokoontuu 7.4.2015 klo 17.30 Solbrinkenin koululla sekä 5.5.2015 klo 17.30 Karstun koululla.

 

Ensimmäinen kokouksemme, järjestäytymiskokouksemme käytiin kahdessa koulussa, Hyryslässä ja Maksjoella. Alla muistio:

Muistio sunnuntai 15.2.2015 /Hyrsylän koulu

Muistio maanantai 16.2.2015/Maksjoen koulu

Päälinjana on jokaisessa vaiheessa asiallinen tiedottaminen, julki vain faktatietoa, ei ”mutua”

– Pohdittiin vastaanottavien koulujen mitoitusta, on esitetty että sijoitettavat oppilaat mahtuvat, mutta annettuja laskelmia halutaan tarkistaa, halutaan konkreettisesti pohjapiirroksista nähdä mihin uudet oppilaat on ajateltu sijoittaa. Rehtorit mahdollisia yht.hlöitä joilta pyytää koulujen pohjapiirustukset

– Todettiin että kuljetuskustannusvertailu ei anna oikeaa kuvaa kuluista, pitäisi käsitellä erikseen pääomakulut ja kuljetuskulut. Todellisista kustannuksista/oppilas pitäisi olla vertailukelpoinen luku kaikilta kouluilta. Kuljetusoppilaita ei ole keskustassa ja maaseudulla kuljetusten piirissä voi olla 95% oppilaista.

– Suljettujen koulujen kulusäästöistä pitäisi olla tarkempi seuranta > Koisjärvi on kiinni, mutta missä on luvut säästöistä, joilla koulun sulkeminen perusteltiin?

– Asiantuntijaraati tekee oman ”vaihtoehto 4”-mallin, joka on valmis 5/2015

– Aikataulusta:
– 25.2 Koplan kokous > oltava alustava esitys mitä asiantuntijaraati tekee

– 5.3 palveluverkko- ja organisaatiotyöryhmä
– 11.3 Alueiden johtokunta
– 22.5 Valtuustoseminaari, johon mennessä täytyy olla valmista materiaalia

– Kiitos Sivistystoimelle, joka on edelläkävijän roolissa – ottaa vanhemmat mukaan asiantuntijaraadin (Kouluverkkotyöryhmä) muodossa valmisteluun

– Asiantuntijaraadin tehtävänä käydä huolella läpi julkisuuteen esitetyt suunnitelmat ja laskelmat, verrataan niitä aiempiin palveluverkkoselvityksiin.

– Otetaan ”vaihtoehto 4”-mallissa huomioon kaupunkistrategia, kasvu- ja kehitysennusteet, HINKU-hanke (rakennuskiellot ja kaavoitusasiat vaikuttavat suoraan koulujen oppilasmääräennusteisiin), teiden vaarallisuusmäärittelyt, ympäristöturvallisuus. Perustellaan huolellisesti jokainen ”vaihtoehto 4” -mallin kohta ja tuodaan esiin selvityksessä jo esiteltyjen mallien mahdolliset epäkohdat.

– Todennäköistä on että tapahtuu ”YT-kuvio” = ilmoitettiin 10 koulun sulkemisesta ja lopetetaan vain esim. 4 koulua > kaikki ovat tyytyväisiä, ettei tämän enempää koskettu kouluverkkoon… Asiantuntijaraadin esityksessä huojmioidaan se, että todennäköisesti joka tapauksessa kouluverkkoa joudutaan järkeistämään = sulkemaan yksiköitä.

– Mahdollisesti lopetettavien koulujen muu käyttö loppunee myös, otettava huomioon esim. liikuntasalien vapaa-ajan käyttö > harrasteseurat yms. tarvitsevat myös tiloja iltaisin. Miten tämä korvataan esim. haja-asutusalueilla?

– luotu sähköpostiosoite, johon kaikki dokumentaatio talletetaan > jää tieto milloin mitäkin on julkaistu ja missä muodossa kouluverkkolinkit(at)gmail.com >> Paula Ojansuu hallinnoi tätä ja avustaa verkkosivujen perustamisessa

– Tiedotus hoidetaan hallitusti yhden/kahden ihmisen kautta, viesti hukkuu jos kymmenet ihmiset hoitavat samaa asiaa samoille luottamusihmisille/virkamiehille

– Vanhempainyhdistysten (kaikilta kouluilta) kannanotot asiantuntijaraadille 1.3.2015 mennessä
– halutaan esiin koulun vahvuudet, alueselvitys, rajoitteet yms. > SWOT-analyysi
– käytetään lopullisen lausunnon apuna, tukena ja osana

– Tuotiin esiin että koulukuljetusten sopimuskausi loppuu 2016 ja tuolloin bussiliikenteeseen tullee merkittäviä muutoksia > mitä tarkoittaa koulukyydeille?

Vanhempaintoimikuntien kannanotot ja knoppitiedot koulusta ja ympäristöstä, (esim. mikä voi vaikuttaa lapsiperheiden vähenemiseen alueella (Nummenkylän rakentamiskielto), Koulu lahjoitettu (esim Pulli), jne.. 1.3 mennessä meilitse lpaakku@gmail.com, josta jaetaan koko ryhmälle. Tehdään kooste kouluista, tehdään yhteinen kannanotto, mutta vtk:ita ei kielletä tekemästä omia kannanottoja. Mutta tehdään ne keskitetysti.

Tätä varten tehdään yhteinen template, jota jokainen voi käyttää pohjana. Hyödynnetään tässäki helppolukuisuutta ja ajatellaan lukijaa, joka saa luettavakseen monista kouluista tietoa, helpottaa, että tiedostot ovat yhtenevä. Maksjoen Liisu ja Tarja ottivat kopin.

– seuraava kokous 10.3 klo 18 Pullin koululla, osoite Mynterläntie 228, 08500 Lohja

käsitellään mm.

  • Kysely lapsille, ”miltä tuntuu – mitä kuuluu, mitä jos” sekä lakkautuslistalla oleviin että vastaaottaviin kouluihin.

  • Koulujen knopit ja kannanotot

  • aikataulut jälleen

  • mitä saatu koottua, numerot, kyseenalaistukset

  • seuraava kokous, aika ja sijainti